söndag 6 december 2009

Mayday mayday

M/S ESTONIA sjunker
En historia som aldrig får glömmas

Året är 1994. Vi har haft en rekord sommar med värmebölja och brons i fotbolls-vm. Men allt positivt slungas bort över en natt i september. M/S Estonia går ut i från tallin den 27:e september och läget är lugnt. Festande passagerare i en endast svag vind 8 ms. Estonia går än en gång till Stockholm. Men hon nådde aldrig fram. Kl 12 på natten börjar problemen. Vädret är väldigt hårt och läges rapporten visar 25-30 ms i vindstyrka och 5 meter höga vågor som slungas upp på däck. Men de drygt 900 människorna ombord verkar inte bry sig. Kl 01.00 så hörs ett klonkande ljud och Estonia börjar ta in vatten. 01.50 ligger hon under vatten.


Av de 989 människorna ombord så överlevde endast 137.
Av de 852 döda så var det endast 95 personer som hittades i vattnet. Det betyder att hela 757 personer aldrig lämnade färjan. Varför? Ja det får vi aldrig reda på. Mycket tyder på att allt gick så fort. Vissa uppgifter säger att det endast tog 20 minuter från att Estonia började ta in vatten tills de va utom räddning. Många personer var onyktra och många låg och sov i hytter långt ner i färjan. Uppgifter tyder också på att det var bara passagerare med hytterna över däck 4 som överlevde. Hur det kunde hända att Estonia gick under finns det flera olika uppgifter om.



Svenska regeringen beslutade redan dagarna efter med Ingvar Carlsson i spetsen att Estonia skulle bärgas så fort som möjligt. Men efter Estniska staten haft en annan uppfattning så ändrades beslutet att de ska råda gravfrid vid platsen och att hon skulle täckas med betong och sten. En operation som skulle betyda att hon är onårbar för all framtid för en kostnad av 500 miljoner kronor. Nu vart det inte heller så. Men de råder gravfrid och skeppet får inte besökas.
Många vill att nuvarande regering ska lyfta det beslutet så att vi kan få reda på hur Estonia egentligen sjönk.

En av anledningarna till förlisningen kan ha vart att bogvisiret lossnat av vågorna och att på så sätt Estonia läckt in vatten. Men vissa forskare menar på att då kunde inte skeppet fått 25 till 30 gradig slagsida. Utan menar på att ett hål i sidan av skrovet kan ha orsakat detta. Men det kommer vi aldrig få reda på då platsen och skeppet inte får undersökas.



Värt att notera vid förlisningen var att passagerarna aldrig fick reda på att Estonia höll på att sjunka. Bryggan visste om det, men gick aldrig ut med nånting i högtalarna. Larmet gick aldrig.
Så därför fick alla ta egna beslut. Passagerarna fick själva sänka livbåtarna som därför hamnade uppochner samt flottarna som hade väldigt mycket vatten i sig kan vart en orsak att många frös ihjäl i flottorna. En annan sak som oxå är väldigt värt att notera är att inte ett enda barn under 12 år överlevde katastrofen. Samt att de var endast 10 st under 20 år. 8 st män och 2 kvinnor.

Många sade att det var inte Titanic. Här lämpades inte kvinnor och barn. Utan här fick man rädda sig själv.



Efter katastrofen

Som med allt ont så för det något gott med sig. Nya regler kom för sjöfärd efter Estonia katastrofen. Till exempel så fick man inte gå ut om det misstänktes storm på öppet hav. Alla färjor ska vara utrustade med en så kallad vatten säker lucka så det inte kan släppa in vatten även om bogvisiret lossnar. Personal tränar mer på livräddning och sjösättning av livbåtar.


Fakta om Estonia:

Olika namn: Viking sally, Silja Star, Vasa king, Estonia.
Längd: 152 meter
Bredd: 24 meter
Maxfart: 22 knop
Max antal passagerare: 1400
Antal bilar: 370







Må detta aldrig hända igen

Inga kommentarer: