tisdag 29 september 2009

Bajen Berör

Sitter och tittar in Aftonbladet.
Att media horar för att sälja sig är väl ingen ovanlighet.
Men de är kommentarerna som svenska folket skriver som gör mig förbannad..



Tack Bajenfans för bilden

Jag började följa Hammarby 1998. Min första match på Söderstadion var då..
Kommer inte i håg vilka vi mötte men de kan ha vart Helsingborg eller nåt annat skånepack.

Men den matchen kommer jag alltid minnas. Macke och jag åkte.
De va som man kunde ta på stämningen. När "hejarklacksledaren" satte armen i luften så vart de knäpptyst. Sen började han en ny ramsa.. och de ekade fanemej ända till Södertälje.

Det va tider det . Sen poppade någon en bengal och då jublade alla.
Tidningarna skrev om Italien stämning på Söderstadion och fotbolls Sverige lös av avundsjuka.

Året efter så åkte jag med en tjej som heter Alex och kollade på Helsingborg hemma på Söderstadion igen. Då brändes de bengaler på hela norra.
Stefan tylin berömmer Söderstadion som bästa stämningen i Sverige.


Tack Bajenfans för bilden


Sen kom 2000 talet och Hammarby vann sitt första sm-guld.
Äntligen hade de fattiga men ändå supporter rika Stockholmslaget vunnit en titel.
Efter det kom lagen om att man inte fick tända dessa tusengradiga eldar på en fotbollsläktare.
Visst kan även min lilla hjärna förstå detta.
Men måste de komma en lag för att folk ska fatta att de är farligt?
Då började Media uppmärksamma det. Precis samma Bengal som dom tände för några år sen som gjorde Söderstadion till Sveriges san siro?

När jag växte upp med Hammarby vart dom alltid berömda för sin härliga och lugna klack.
De va Aik och Djurgården som var de stora bovarna.
"Ja vi är skötsamma Bajen" sjung dom på läktarna.




Vad hände sen?
Jo generations skifte i Bajens support.
Förr fanns bara Bajenfans nu kom de massor med nya supportergrupper.
Med de kom oxå buset. Precis som Sverige ser ut i dag.
De är farligare ute på gatan i dag än va de var för 10 år sen.
Är detta Hammarbys fel?

Jag har vart på MASSOR med matcher.
Över 500 st genom åren. och jag har för det mesta vart med om i alla fall lite bråk.

IFK Göteborg - Hammarby 2007 :
Vi hade torskat med 3-0 och guldet va i stort sätt klart för blåvitt eller rosa vitt som de spelade den matchen i p.g.a en hyllning till bröstcancer fonden.
Efter matchen så kommer halva jävla wiesmen och ska mucka med oss (Wisemen = IFK G:s "firma" alltså huliganer) kastar stenar så jag håller på och bli träffad.

Jag lackar ur och börjar gå mot dom och skriker: Men för fan ni vann med 3-0. Gå och ta en bärs i stället och fira !!! .
Vet ej om de va jag eller om de va att de kom 100 ridande poliser emot dom.
Men dom backade och gick där i från.
Efteråt fick jag hyllning av flera poliser för mitt mod och för de jag sa..

AIK -Hammarby 2008:

Matchen har blivit avbruten p.g.a inkastade föremål från vår sektion.
Efter avbrottet så kvitterar Hammarby genom "sulan" till 2-2.
Resultatet står sig och efter matchen så utbryter de upplopp utanför våran läktare.
Massor med AIK:are står och väntar på oss och jag ser hur folk slåss.
En fyllegubbe kommer fram till mig och säger att jag ska passa mig.
Jag frågar om jag ska vara rädd för han och skattar och säger att han ska gå hem och lägga sig i stället och glömma detta.


AIK -Hammarby 2004 :


Aik håller på och trillar ur Allsvenskan och räddningsplanket kan bli Hammarby.
Som egentligen inte hade nånting och spela för.
Detta var ett derby och då brukar inte tabell position avgöra.
Men när Hammarby gör 1-0 så brister det för mängder av Aikare.
Vi ser hur hela läktaren rusar ner mot staketet och får upp grindarna.
Tack vare mängder av poliser så klarar sig planen från invasion.
Matchen slutar 1-1 och Aikarna hålls kvar en timma efter match för att de inte ska bli bråk utanför.


Detta var 3 exempel på matcher som har blitt föremål för huliganism.
Men .. just nu i denna stund verkar Media ha en väldigt stor egenskap att hänga ut just Hammarby. Bajens fans har väl inte vart guds bästa änglar genom åren.
Men de stör mig att folk från andra klubbar ska kommentera våran passion när de inte kan rensa sin egen dörr först.

Speciellt Göteborgare har en tendens att kritisera sthlms lagen att de inte kan sköta sig.
Har två exempel på att ni inte är bättre.

I början på 2000 talet slås en blåvit supporter i hjäl. Det hittills enda dödsfallet inom svensk huliganism. Tony Deogan. Han var med och slogs mot Aikare och miste livet.
Efter det kom en regel bland "firma" folk att man inte sparkar på den som ligger/ger upp.
Så detta kommer förmodligen inte hända igen.

2001 blir en matchvärd från Hammarby, Nedslagen medvetslös av Göteborgare i en tunnel på väg till gamla ullevi.
Han får, håll i er nu. En "cp" skada av detta och kommer aldrig återställas.
Han har inge närminne kvar och ärren får han leva med för alltid.

Så innan ni kritiserar Hammarby, tänk tillbaka. för ni har vart likadana själva.
Å de enda Hammarby gjort nu är och tänt bengaler.





Bajen berör . så är det bara och de kommer inte ändras vilken serie vi än spelar.
Men en sak. Hammarby har ALDRIG spelat superettan.
Det har i dagens allsvenska , Aik, Djurgården, Häcken, Malmö FF, Trelleborg, Brommapojkarna, Kalmar FF, Örebro, Gefle, Gais och Örgryte gjort.

NI säger att ni vill bli av med Hammarby. Men frågan är:
Överlever Allsvenskan utan Hammarby och Djurgården?


Tack för att ni lyssnade.
Kommentera gärna om ni läst detta.

Med vänliga hälsningar Henke

Ps. Det kommer alltid vara farligare och gå på krogen än på en fotbollsmatch!!!

Inga kommentarer: